zondag 18 maart 2012

Veranderende omgeving

Wie reist ziet het landschap voortdurend wisselen, maar wie altijd op dezelfde plek  blijft, ziet zijn omgeving ook veranderen, alleen veel langzamer. Toen ik hier ging wonen. was de ene kant van de Schipholweg vanaf het Spaarne tot aan het begin van de autobaan een en al voetbalveld, terwijl de andere kant bezaaid was met huizenblokken. Tegenwoordig hebben de voetbalvelden plaatsgemaakt voor allerlei bebouwing, maar zijn de woonblokken met de grond gelijk gemaakt. Ook aan de Haarlemse kant van het Spaarne verandert de omgeving gestaag. Zo moest ik vroeger altijd via het Frederinkspark naar de Haarlemmerhout lopen, wilde ik mijn Schapendoezen zoveel mogelijk los laten lopen, maar tegenwoordig kan ik achter de Mariastichting om langs het Spaarne gaan, om dan via de Vijverlaan achter de Hout om naar de Leidsevaart te lopen en van daar via de paardenclub door de Hout weer naar huis. Waarbij mijn honden zoals een ware Schapendoes betaamt het nooit kunnen laten om even in de moddersloot van het Donkere Spaarne te duiken, zodat ik later mijn handen vol heb aan het uitborstelen van hun vacht, wanneer de modder eenmaal opgedroogd is. Vachtverzorging bij Schapendoezen vergt veel inspanning, wil je het goed doen. Veel mensen maken zich het dan ook gemakkelijk en gaan ze wassen met hondenshampo, maar dat is uit den boze, bij dit ras, borstelen is echt het best.

Geen opmerkingen: