zaterdag 10 maart 2012

Baldr bijna gegrepen door 4 vechthonden tegelijk

Is mij net bij het uitlaten overkomen. Hier in de buurt is een terrein van zes voetbalvelden groot dat twintig jaar geleden bouwrijp is gemaakt en sindsdien ligt te wachten tot het gebouwd gaat worden. Ideaal terrein voor mensen met agressieve honden want totaal omheind en eigenlijk verboden toegang dus je komt haast nooit een ander tegen. Mijn honden zijn wel niet agressief maar het zit er ook vol hazen en ze vinden niks leuker dan achter ze aanjagen, al krijgen ze er nooit eentje te pakken. Ik weet wanneer welke gevaarlijke honden daar uitgelaten worden en heb slechts een keertje pech gehad dat er een enorme agressieve dogo argentino liep die mijn Schapedoes in zijn muil nam en er mee wegliep, al schuddend. Gelukkig sprong zijn baas erbovenop en kreeg hem los, en wonder boven wonder hield mijn hond er niets aan over, dankzij zijn enorme vacht.

Maar vanochtend liep ik diep in het terrein toen er ineens vier enorme honden het terrein opstormden en gelijk met zijn allen op de mijne afstoven. Meestal krijgen dat soort kolossen de mijne niet te pakken omdat hij veel sneller is, maar vier ontwijken is teveel en bovendien ging hij er niet vandoor maar bleef om me heen cirkelen, blaffend en wel. Waarop ze hem te pakken kregen, al beten ze gelukkig in zijn vacht en kon hij telkens loskomen. Ik heb hier wel gezegd dat als een hond zich in de mijne vastbijt en niet meer loslaat dat ik dan niet lijdzaam zou blijven toekijken, maar voordat het zover is kun je gelukkig ook nog wel wat doen.

Wat ik deed was me heel groot maken, met mijn armen wijd naar ze wijzen en met mijn zwaarste stem tegen die beesten tekeer gaan. De twee eigenaren bleven op veertig meter afstand staan kijken hoe het afliep en deden verder geen moer. We kenden elkaar wel, dus ze dachten zeker dat ik het wel zou oplossen en dat ze anders beter konden maken dat ze wegkwamen. Gelukkig lieten de honden zich door mij imponeren en dropen af. Waarna ik direct met mijn hond achter ze aan ben gelopen om te voorkomen dat mijn hond er een trauma aan over zou houden en om te vragen of ze voortaan eerst zouden willen kijken of de kust vrij was. Die mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze zulke moeilijke honden hebben, al vraag ik me wel af waarom je er met alle geweld vier van dat kaliber op na wil houden. Gelukkig waren ze zich duidelijk rotgeschrokken en legden ze uit dat ze op afstand bleven omdat naderen hun honden zou aansporen om door te zetten.

Je loopt als je zo optreedt natuurlijk wel het risico dat ze jou grijpen, maar liever ik dan mijn hond. Bovendien zie je dat aankomen en kun je je heus wel verweren tegen aanvallende honden, al is vier tegelijk wat veel natuurlijk. Als ik de kans krijg trek ik in zo'n geval bliksemsnel mijn jas uit en hou die voor me om hem in te vangen en vaak schrikt zo'n hond daar dan zo van dat hij gelijk al afdruipt.

Geen opmerkingen: