donderdag 3 januari 2013

Teun terug van geestelijk weggeweest

Het akeligste van hoogbejaarde Schapendoezen vind ik wel het verloren gaan van het contact ermee. Op een gegeven moment raken ze geestelijk afwezig wat dat betreft, lijkt het wel. Teun begon begin dit jaar duidelijk af te haken. Ze werd hoe langer hoe minder aanspreekbaar en ging steeds meer haar eigen gangetje en mij uit de weg. Het leek wel af ze niet meer begreep wie ik was. Baldr daarentegen kreeg steeds meer belangstelling van haar. Als ik met hem was wezen wandelen werd hij bij thuiskomst uitvoerig verwelkomd door haar, terwijl ze aan mij helemaal geen aandacht meer besteedde. Ook verder had ze geen aandacht meer voor me, ze liep de hele dag door het huis te dwalen, afwisselend overal omheen lopend en rondjes draaiend om haar eigen as. Vooral het laatste hield ze heel lang vol, steeds sneller draaiend met zo nu en dan een sprongetje ertussen. Soms sloeg ze bij het draaien met haar kop tegen het meubilair, soms kwam ze al draaiend bij Baldr in de buurt en begon ze die ineens aan te vallen, niet agressief maar speels. Als hij langs haar glipte, greep ze hem ook vaak bij zijn achterpoten, waarna ze hem dan achtervolgde. Verder hield ze hem steeds in het oog, als hij de tuin in stormde omdat er een kat zat, liep ze direct hard hollend achter hem aan en als hij ergens stond te snuffelen kwam ze ook direct mee ruiken, maar als ik haar aandacht probeerde te trekken, ontweek ze me voortdurend. 

Omdat ik dacht dat ze misschien vanwege pijn rondjes draaide, heb ik haar uitvoerig door de dokter laten onderzoeken en een kuur met pijnstillers gegeven om te kijken of ze er dan mee zou stoppen. Wat niet het geval was, waardoor ik concludeerde dat ze het blijkbaar deed omdat ze het leuk vond. Wat me in de loop van het jaar wel opviel was dat ze toch in mijn buurt bleef bij het rondjes draaien. Als ze in de kamer aan het draaien was en ik in de tuin aan het werk ging stond ze na een tijdje ook in de tuin te draaien en als ik in de keuken of de slaapkamer was, doemde ze ook daar op.

Maar met het nieuwe jaar veranderde haar gedrag ineens weer terug naar de oude Teun. Ze ziet me nu weer staan, volgt me met haar ogen en als ik in de keuken ben, zie ik dat ze met haar ogen mijn handen blijft volgen en zodra ik Baldr wat geef maakt ze ook weer kenbaar dat zij ook wat wil. Ze reageert ook weer op balletjes die ik langs haar rol door erachter aan te gaan en ze te pakken, maar terugbrengen doet ze niet meer.

Nu maar hopen dat het geen tijdelijke opleving is.

Geen opmerkingen: