donderdag 24 januari 2013

Teun door zware beroerte c.q. hersenbloeding getroffe

Teun is niet mijn eerste Schapendoes die dit overkomt en ik maak me dan ook geen illusies wat de afloop hiervan betreft. Ze had in de lente al een lichte aanval gehad, waardoor ze zich alleen in linksom draaiende cirkels voortbewegen kon,  afgewisseld met een aantal meters rechtuit lopen. Als ze achter Baldr aan holde kon ze dat echter wel weer volhouden zover als hij ging. Voor de zekerheid heb ik haar toen helemaal laten onderzoeken, om uit te sluiten dat ze misschien rondjes liep vanwege kiespijn ofzo. De conclusie was toen dat het duidelijk iets met de hersenen te maken had. 

Nu heeft ze echter een zwaardere klap gekregen. Over een maand wordt ze veertien, en waar je bij een jongere hond wilt weten wat de oorzaak exact is, vindt ik het op deze leeftijd belangrijker wat de uitwerking er van is en hoe de vooruitzichten zijn. Ik ga haar niet meer ergens heel ver weg aan een hersenscan onderwerpen omdat elke oorzaak toch weinig verschil in tijd meer kan maken. 

Maandag realiseerde ik me dat ze sinds zondag niet meer gegeten en waarschijnlijk ook niet meer gedronken had. Toen ik haar wat voorhield reageerde ze er totaal niet op, maar toen ik haar bek opende en het erin  stopte begon ze wel enthousiast op te eten. Verder liep ze nu ineens alleen nog maar rondjes, maar wel steeds sneller en met kleine sprongetjes van haar linkervoorpoot ertussen door. Ze ging door tot ze zo moe was dat ze ging liggen en in slaap viel. Na een paar uur werd ze echter al weer wakker en bleef de hele verdere nacht rondjes lopen. Dinsdag direct de dokter  gebeld, en vandaag kon ik langskomen. Toen had ze dus bijna onafgebroken in lichte draf rondjes gedraaid. lichamelijk is ze namelijk in topconditie. 

Bij de dokter gelijk gewogen en ze was anderhalve kilo afgevallen. Bij de balie stond een vrouw in tranen en tuiten af te rekenen omdat ze net haar oude hond van vijftien had laten inslapen. Terwijl ik zat te wachten stapte er een oude man met een hele oude Golden Retriever binnen, die zei dat zijn hond dertien was en dat hij straks alleen de deur uit zou lopen omdat het zo niet verder ging. Daarna stapte er een familie met een verdoofde oude terrier uit de wachtkamer, die het waarschijnlijk ook niet zou redden. Blijkbaar had de dokter die woensdag gereserveerd voor hopeloze oudjes. 
Met een spuit Prednoral plus en pillenkuur van een week is ze weer mee naar huis gegaan, om te kijken of er  verbetering optreedt. Zo niet dan zal ze net geen veertien meer worden.

Overigens weet ik zeker dat Teun zelf begrijpt dat er iets mis is en dat ze niet komt waar ze naar toe wil en daarom gaat versnellen. Omdat ze zich alleen linkerrondjes draait loopt ze zich zo nu en dan ergens in huis vast in een hoek, al heb ik alles zo veel mogelijk veilig gesteld, maar als ze toch vastloopt roept ze nog wel mijn hulp in met een paar schelle blafjes die Baldr althans direct naar haar toe doen snellen.

Geen opmerkingen: