vrijdag 25 januari 2013

Dooi doet Teun de das om

Dat Teun in rondjes loopt weerhoudt haar er toch niet van te komen waar ze wezen wil. Ze volgt me ook nog wel, want als ik in de keuken bezig ben komt ze daar rondjes draaien en nu ik hier zit te tikken staat ze weer hier. Voor een Schapendoes is het gedraai ook niet echt een bezwaar en als dit het enige effect van de hersenbloeding was, zou het niet eens de moeite waard zijn om over naar huis te schrijven. Direct Levensbedreigend is echter het niet meer kunnen drinken omdat ze haar bek niet wijd genoeg sperren kan. Als ik haar bek open en er wat in stop, kauwt ze wel en slikt ze het in, maar met water gaat dat niet. Donderdagochtend had ze zo´n dorst gekregen dat ze steeds in de waterbak in de tuin ging staan. Gelukkig lag er nog sneeuw, dus heb ik haar een aantal sneeuwballetjes gegeven, waar ze enthousiast op ging kauwen en er zienderogen van opknapte. De rest van de dag heb ik regelmatig een bakje water voor haar bek gehouden en met mijn vingers water naar binnen gesprenkeld en uiteindelijk begon ze te smakken en haar tong weer wat te bewegen richting water. Verder kon ze gisterenavond haar bek net ver genoeg opensperren om brokjes voer uit mijn hand te pakken en en op te eten. Ook heb ik met een spuitje wat water in haar bek gespoten, maar inslikken deed ze het niet. Vanochtend slaagde Teun er nog steeds niet in haar bek wijd genoeg te openen om haar tong in staat te stellen water naar binnen te hevelen. Als ik een bakje water vlak onder haar neus hou, maakt ze wel likbewegingen met haar tong maar het blijft binnensbeks. Ze stond vandaag van de dorst weer midden in de drinkbak, maar na een paar sneeuwballen was haar dorst blijkbaar voldoende gelest en ging ze al draaiende naar haar slaapplaats om te gaan slapen. Vanavond pakte ze de sneeuwballetjes zelfs al gretig uit mijn hand wat betekent dat ze haar bek weer wat wijder open krijgt! Op dit moment is haar dorst dan ook voldoende gelest en is ze op haar normale slaapplek weer gaan liggen slapen. Maar als de dooi de sneeuw morgen doet smelten gaat dat revalidatieproces niet snel genoeg!

Geen opmerkingen: