zaterdag 8 maart 2008

Fokkersdilemma

Aan de ene kant heb ik mijn honden voor het plezier en aan de andere kant wil ik ermee fokken.
Yoda is ontegenzeggelijk de hond die me het meeste plezier verschaft, maar even zo duidelijk is dat ik met nog een welpje erbij wel erg veel hooi op de vork neem.
Ik heb vroeger ook vier schapendoezen tegelijk gehad, hoewel ik eigenlijk vind dat een Schapendoes het beste gedijt als je hem hebt zonder andere honden erbij, omdat het zeer persoonsgerichte honden zijn en de hond anders moet concurreren.
Fokken en van honden houden gaat dus eigenlijk niet samen, omdat je als fokker allerlei dingen moet doen die niet in het belang van je hond zijn.
Redeneer je puur vanuit het belang van de hond dan is zelfs een dekking al niet in haar belang, laat staan de drachtigheid en het nesten werpen.

Geen opmerkingen: