zaterdag 19 september 2009

Baldrs elfde wedstrijd

Ditmaal was het wedstrijdterrein goed te vinden.
Baldr had er zin in en liet dat duidelijk horen.
Zijn moeder Teun deed van de weeromstuit mee.
Ik had haar zo ver mogelijk weggezet van de ring waarin Baldr moest lopen, maar alle andere honden waren samen zo stil dat Baldr zijn moeder duidelijk bleef horen als we bij de ring stonden te wachten tot we aan de beurt zouen komen.
Omdat Baldr zelf ook bleef blaffen leek het net of ze met elkaar in gesprek waren, en de andere honden zaten ernaar te luisteren.
Baldr ging ook heel onstuimig het eerste onderdeel in, een tijdfoutuit.
Maar als hij snelheid maakt, maakt hij ook fouten.
Bij de wip bleef hij wel wachten tot de wip om was maar sprong toen over het raakvlak heen.
Daarna maakte ik weer de fout zijn snelheid te onderschatten door hem er te laat op te wijzen dat hij niet rechtdoor over de volgende hindernis moest, waardoor hij die dus nam.
Bij het VP maakte hij weer een raakvlakfout, ditmaal de katteloopafloop, en was zijn snelheid teruggelopen tot 6 seconden boven SPT.
Bij het parcoursverkennen van de jumping overwoog ik serieus naar huis af te reizen omdat er driemaal de situatie inzat waar Balddr bij de TFU in de fout was gegaan.
Eerst direct al aan het begin na de startsprong een band en daarachter een hindernis die dus niet genomen diende te worden, verderop in het parcours twee sprongen met een slurf idemt dito en daarna nog een breedtesprong met een sprong erachter waarvoor hetzelfde gold.
Omdat ik foutloos belangrijker vind dan snel probeerde ik niet zoals bij de TFU Baldr tot snelheid aan te zetten, maar hield ik hem juist rustig.
Daardoor kwamen we inderdaad foutloos rond maar wel 8 seconden boven SPT.
Waarom ze die SPT toch zo kort zetten begrijp ik nog steeds niet.
Er waren in totaal 6 foutlozen, waarvan slechts eentje onder SPT.
In totaal kwamen elf honden binnen SPT binnen, waaronder een Briard waar ik met genoegen naar gekeken heb.

Geen opmerkingen: