zaterdag 26 januari 2008

Verantwoord fokken betekent decennia vooruit plannen

De doorsnee fokker kiest een partner voor zijn hond uit het beschikbare aanbod, maar ik bemoei me zelf met de selectie van de teef waarmee ik mijn derde nest wil fokken.
Althans ik heb nu een paar jaar rondgekeken naar een geschikte vader en ben tot de slotsom gekomen dat Miro het moet worden.
Dat Thaïle de moeder moest worden stond al vast, aangezien ze de enige uit mijn nest is die zich mag voortplanten.
Dat ik in 2008 mijn volgende teef zou nemen had ik al in 2002 besloten, maar toen ik vorig jaar eenmaal tot die slotsom kwam, bleef ik vervolgens vastbesloten dat het zo moest zijn.
Dat bleek voldoende, want vandaag ontving ik een mailtje van de eigenaar van Thaïle dat hij haar overdeed aan de fokker van Miro, die van plan was uit die combinatie een nestje te halen.
Bij zo'n oude teef is de kans op een mager resultaat reëel aanwezig, maar de teerling lijkt geworpen.
De oude techniek van Wu-Wei werkt dus nog altijd, want deze uitkomst heb ik bereikt door letterlijk helemaal niks te doen, alleen maar te willen dat het zo zou zijn.

Geen opmerkingen: