maandag 21 januari 2008

Is mijn Schapendoes geschikt voor de fok?

Hoe geschikt je hond zelf is doet er minder toe dan men doet voorkomen, aangezien elke hond dezelfde gebreken kan doorgeven die zich niet bij hemzelf maar wel bij nest-broers of -zusters voordoen. Idem dito voor vertoond gedrag.
Dat is ook de reden waarom ik anders dan de meeste andere Schapendoesfokkers geen jonge reuen inzet, aangezien Schapendoes pas heel laat volwassen worden en hun ware aard duidelijk wordt.
Nu Baldr, de zelfgefokt reu die ik als vader wil gebruiken, aan zijn zesde jaar is begonnen en al zijn nestgenoten net zulke stabiele Schapendoezen blijken te blijven als hijzelf heb ik me wat dat betreft groen licht gegeven.
In onderstaand stukje uit de Doesjepost een verslagje waaruit e.e.a. blijkt.



Geen opmerkingen: