zondag 20 januari 2008

Honden fok je omdat je het leuk vind

Elke andere reden diskwalificeert de fokker.
Er zijn reubezitters die het doen om hun hond te plezieren, wat wel een goede reden is, maar reuenbezitters worden nu eenmaal niet als fokkers gezien.
Ik fok dus omdat ik het leuk vind, maar daarmee bedoel ik niet dat ik doe waar ik zin in heb.
Ik vind het ook leuk om wat ik doe zo goed mogelijk te doen, en omdat het doel van mijn fokkerij het verkrijgen van een volgende hond is, wil ook zeker weten dat het goed zit.
Mijn volgende hond zal dus weer een Schapendoes worden en wel van dezelfde kwaliteit als zijn overgrootvader, hetgeen helemaal niet vanzelf spreekt aangezien de huidige enorme drift in het ras allerlei kwaliteiten doet verdwijnen, ze worden a.h.w. de genenpool uitgespoeld doordat het meerendeel van de jaarlijkse aanwas op dezelfde honden teruggaat.
Oorzaak daarvan is het beleid van de rasvereniging, die alleen de inteeltcoƫfficient van voorgenomen combinaties bekijkt, zonder acht te te slaan op de verwantschap met andere combinaties.
Om het ras gezond te houden is het noodzakelijk zoveel mogelijk verschillende honden van verschillende afstamming te gebruiken, naast natuurlijk de noodzaak om alleen honden met de juiste werkeigenschappen in te zetten.
De vragen die ik mezelf moet stellen voordat ik kan gaan doen wat ik leuk vind zijn dus ten eerste of mijn hond over de juiste kwaliteiten beschikt en ten tweede of hij kwa voorouders voldoende verschilt van het doorsnee fokproduct.

Geen opmerkingen: