zaterdag 30 december 2017

Ben laat zich fluiten

Ben valt mensen al aan als ze nog heel ver weg zijn, zoals hier. Terugroepen negeert hij, terugfluiten gek genoeg niet, al heeft hij er moeite mee.
Als Ben mensen uit de verte ziet naderen, begint hij eerst nog zacht te brommen, wat luider wordt bij het dichterbij komen. Wordt hij dan niet onder appèl gezet, valt hij ze uiteindelijk aan. Iets dat a-typisch gedrag is voor Schapendoezen. volgens de rasvereniging VNS. In een artikel van het Drents Dagblad uit 1942 over een in 1858 geboren scheper beschrijft de verslaggever hoe de hond van de scheper hem benadert: "Wantrouwend komt de hond me tegemoet, hij bromt niet al te vriendschappelijk, maar de Wit roept hem direct tot de orde. „Karro is nogal “grel", verontschuldigt de scheper zijn trouwe metgezel. „Hij wil geen vremden in ’t laand hebben."
Ben vertoont dus juist wel het typische gedrag van de schepershond maar de rest kennelijk niet!

dinsdag 26 december 2017

Ben blij met frisbee

Ben bijt tennisballen kapot in een tempo van drie per maand, dus ik was blij hier genoeg ruimte aan te treffen voor de frisbee. In het bos durfde ik hem niet te gooien uit angst hem kwijt te raken. Ik heb hem al 25 jaar en kocht hem ooit voor Drakie.
Ben wilde er eerst niet aan omdat hij ballen leuker vindt, maar hij beet zaterdag z'n laatste bal kapot en het was te laat om een nieuwe voorraad aan te schaffen. Zondag heb ik daarom gewandeld zonder iets te gooien, wat Ben bepaald niet beviel en vandaag toonde hij zich bereid de frisbee te apporteren. Hij laat wel duidelijk merken dat hij het minder leuk vindt dan ballen halen want met een bal weet hij van geen ophouden maar met de frisbee houdt hij er na een keer of vijf mee op.

woensdag 15 november 2017

Ben veel rustiger in huis dan in caravan


In de caravan zat hij continu door het raam naar buiten te loeren, als hij niet in de tuin stond te blaffen. Hier in huis ligt hij wel vaak onder het raam maar hij is niet meer geïnteresseerd in het buitengebeuren. Ook in de tuin ligt hij nu rustig te slapen ipv op elk geluid met geblaf te reageren. Ik woon hier nu alweer bijna een maand en Ben heeft al die tijd binnenshuis nauwelijks nog geblaft.
Enige minpunt voor Ben is dat hij in déze tuin geen gaten kan graven.

Hoofddoelstelling gehaald

Ik heb me over Ben ontfermd om hem ten eerste een hondwaardiger leven te geven en ten tweede ander gedrag aan te leren.
Hondwaardig wil voor mij zeggen dat een hond dagelijks een paar uur vrij buiten rond kan lopen in aanwezigheid van andere honden, zonder muilkorf of wat dan ook. Mijn eigen honden liepen altijd helemaal naakt, dus zonder halsband zodat ik ook geen riemen mee hoefde te sjouwen maar Ben laat ik veiligheidshalve een tuig dragen zodat ik hem indien nodig vast kan pakken.
Los lopen kon Ben al na drie dagen maar dan wel in een verder leeg bos. Echt prettig wandelen was dat niet vanwege het daar geldende aanlijngebod. 
Inmiddels ben ik echter weer in de stad gaan wonen en wandel ik dagelijks met Ben naar een hondenspeelveld waar hij los kan en andere honden lastig mag vallen.
 Daarmee lijkt mijn primaire doel bereikt.
Ben blijft natuurlijk wel problemen geven bij het passeren van aangelijnde honden, mensen bijten en kleuters grijpen, maar in de stad heb ik mijn hondenclub weer bij de hand, inclusief gedragstherapeut, en in principe ga ik daar volgend jaar proberen het secundaire doel te halen.