dinsdag 1 november 2022

Ben beet bedreiger


 Wandelend op een onverhard voetpad zag ik een mountainbiker naderen.  Omdat het paadje zo smal was dat ik Ben niet naast me kon houden, besloot ik een paar meter ervan af te gaan op de enige plek waar dat mogelijk was. In het voorbijgaan riep ik de vent toe dat hij daar helemaal niet mocht fietsen, laat staan mountainbiken. Waarop hij afstapte en al scheldend op me afkwam. Ik waarschuwde hem nog dat hij niet te dichtbij moest komen omdat hij anders gebeten zou worden maar dat maakte geen indruk omdat Ben volkomen rustig naast me stond terwijl wij aan het ruziën waren. 

Als hij mensen in de verte ziet naderen, vliegt hij er direct luid blaffend op af, maar iemand die ineens vlakbij opduikt, negeert hij vreemd genoeg.  Aangelijnd reageert hij ook nooit op mensen waarmee ik sta te praten, zelfs niet als dat een heftige ruzie wordt. Ik was er daarom zelf ook niet gerust op dat Ben iets zou doen. Zodra de man zijn hand naar me uitstak, hapte Ben er echter in en bleef vervolgens weer rustig naast me staan. De vorige malen dat hij in een hand beet, werd die naar hem uitgestoken en was er nauwelijks zichtbare schade maar deze keer zag ik duidelijk twee bloedende gaten verschijnen in de handrug en was de mans vechtlust volkomen verdwenen. 

Ben gebruikte wederom dus slechts proportioneel geweld.


Geen opmerkingen: