woensdag 24 april 2019

Bens gedrag bij los wandelen nu beheersbaar

Hij gedraagt zich nu zoals ik van mijn eigen Schapendoezen gewend was: op andere honden afstuiven tot ze vlakbij zijn en dan halt houden of terughollen als die honden op ze afkomen. Ben bijt wel van zich af als een andere hond hem te na komt maar een andere hond echt aanvallen, zie ik hem niet doen. Mijn Baldr was wat dat betreft veel agressiever. Die sprong eens dwars door de voorruit de woonkamer binnen van een Weimaranerstel waar hij een hekel aan had.
Ben reageert ook direct als ik hem terugfluit, wat alleen werkt als hij op honden afgaat. Valt hij mensen aan dan moet ik mijn stem fors gebruiken, terwijl dat bij honden geen effect heeft.
Ben is naar mensen toe juist weer agressiever. Mijn honden reageerden tijdens wandelingen in het buitengebied ook wel met dreigend geblaf op mensen die in de verte opdoken of stilstonden maar daar bleef het dan bij, terwijl Ben als hij mensen ziet naderen eerst even stilstaat  en dan grommend op ze afstormt, althans als ik hem dan niet gelijk terugroep. Zelfs als iemand pas op enkele meters afstand in beeld komt, wat in het donker wel eens gebeurt, en Ben direct de aanval inzet, kan ik hem nu afstoppen.

Geen opmerkingen: